Us penja una traducció de l'article de la BBC que esmenta Jaume Ramon en la seva pàgina de Facebook per els que no domineu l'anglès. Gràcies Jaume.
Hi ha un problema d'estacionament a tot el món?
Per Chris Summers
BBC World
Una revolució és necessària en la nostra
actitud cap a l'aparcament, segons l'autor d'un nou llibre. Afirma estem a la
deriva en un "mar d'asfalt" i fa una crida als arquitectes a
dissenyar aparcaments que són més agradables estèticament i tenen un menor
impacte ambiental.
S'estima que hi ha 600 milions
d'automòbils en el món, una xifra que està creixent ràpidament, especialment a
la Xina i altres "mercats emergents".
Tots ells necessiten estacionar-se en
algun lloc.
Als EUA, els aparcaments en superfície
ocupen una extensió més o menys de la mida de Puerto Rico (8.959 quilòmetres
quadrats), segons càlculs conservadors en un nou llibre per Eren Ben-Joseph,
professor d'arquitectura del paisatge i la planificació a Massachusetts
Institute of Technology (MIT). Pensa que la xifra real podria ser de fins a
12.170 quilòmetres quadrats, gairebé exactament l’extensió de Lleida.
La terra és abundant en els EUA - a
excepció d'algunes ciutats - i per tant els estacionaments ocupen enormes
quantitats d'espai.
Els centres comercials, cinemes,
estadis, fàbriques i complexos d'oficines estan envoltades de praderies
d’asfalt.
Molts d'ells han estat deliberadament
dissenyat per al dia de més compres de l'any, el dia després d'Acció de
Gràcies, el que significa que sovint són mig buit.
A Europa, Japó i en ciutats
nord-americanes com Nova York i Boston, on la terra es troba en un parc d'alta
qualitat, de diversos pisos són l'opció preferida.
En el seu llibre, el professor
Ben-Joseph sosté que els aparcaments haurien de ser més "responsables
ambientalment " i "agradables estèticament ".
Llavors, què es pot fer per
millorar-los?
Millor disseny
Pocs de diverses plantes d'aparcaments
són els béns culturals, però aquests 10 exemples d'arquitectura modernista
mostren que hi ha ocasions en les que els arquitectes es superen i crear punts
de referència d'una ciutat pot estar orgullós.
Eric Kuhne, que va dissenyar
l'aparcament del guardonat al centre comercial Bluewater, als afores de
Londres, va dir que no hi havia excusa per a estacionaments grisos, que va
descriure com "insidiósos".
"En Bluewater ha dos arbres per
cada tres cotxes i triem els arbres que donen una flor d'un blanc enlluernador
a la primavera i les fulles iridiscents a la tardor. Els aparcaments convertit
en un mar de color", va dir Kuhne, nascut als EUA, però qui ara viu a
Londres.
Sr. Kuhne, diu: "Massa sovint, el
disseny de l'estacionament és superficial i ignominiosa quan es podria
restaurar la magnificència de les nostres grans ciutats".
Diu que ha de ser dissenyat de manera
que "honren la rutina heroica" de conduir, treballar i anar de
compres.
Utilitzant la nova tecnologia
En el seu llibre, el professor
Ben-Joseph diu que quan es va inventar l'automòbil primer en general s’aparcaven
per la vorera com els cavalls i els carros que finalment van substituir.
Aparcaments als EUA
Es creu que el primer aparcament del món
es va construir el 1917 a Los Angeles un jove immigrant italià, Andrew Pansini.
L'any següent, el La Salle Hotel a
Chicago va construir per primera vegada un garatge d'estacionament en diversos
nivells.
A través dels anys hi ha hagut una sèrie
d'esdeveniments - els aparcaments subterranis, màquines de pagament i més
recentment, l'adveniment de pagar pel telèfon mòbil.
El primer aparcment de cotxes
automatitzats es va desenvolupar als EUA en esl anys 20 del segle passat.
No obstant això, els aparcaments
d'automòbils robòtics realment va enlairar al Japó en la dècada de 1970, sobretot
a Tòquio, que pateix una marcada escassetat d’espai i és necessari maximitzar
el nombre de vehicles que poden ser emmagatzemats en un moment donat.
Al Cube, una oficina i projecte
d'apartaments a Birmingham, inaugurat el 2010 hi ha instal·lat un sistema
d'aparcament automàtic que permet que els cotxes "s'estacioni".
El sistema de la robòtica és car - al
voltant de 2 milions de lliures - però permet amuntegar més vehicles.
Les noves tecnologies també s'està
utilitzant per resoldre el problema de la recerca d'una plaça d'aparcament.
Una companyia britànica, Deteq, ha inventat
un sistema de sensors intel·ligents, que poden ser instal·lats als aparcaments per
a que els operadors puguin saber quants espais tenen i quines hores del dia són
les de més demanda.
El gerent de Deteq, basat en Brighton,
Adrian Bone, ha dit: "També hem desenvolupat una aplicació que permeti al
conductor saber on són els espais d'aparcament més propers."
Reduir l'impacte mediambiental
S'ha sabut durant anys que l'asfalt
absorbint els raigs del sol contribueix a la "illa de calor urbà",
fenomen que fa les ciutats més calentes que les zones rurals circumdants. Ara
s'estan fent esforços per aprofitar aquesta energia.
Un d'aquests projectes és a Temple,
Arizona. En el denominat projecte Lot 59, s’ha cobert un estacionament de cinc
acres a l'estadi Sun Devils de futbol americà a la Universitat Estatal
d'Arizona, amb panells solars gegants, que poden produir 2,2 megawatts d'electricitat
l'any - suficient per alimentar 550 llars.
Bob Boscamp, un dels fundadors de la
companyia darrere del Power Parasol, ha dit que el disseny permet que el 23% de
la llum passa, creant un efecte "esquitxat" de llum per als
automobilistes.
Una altra companyia d'Arizona és pionera
en l'ús de "recobriments de color de nano-enginyeria " en els
aparcaments d'asfalt.
Sheri Roese, fundador i CEO de Emerald
Cities Cool Pavement, diu: "Qui va decidir que tots els camins i
estacionaments han de ser de color negre?"
"Va ser una conseqüència no
desitjada de l'avanç de la indústria del transport des del 1800, menys una
comprensió de com el color afecta el medi ambient.
"Ara sabem que l'asfalt negre i
calent està contribuint a la calor urbana".
El nou recobriment s’ha aplicat a
l’aparcament d’una escola a Phoenix.
Mentrestant, els científics del
Laboratori Nacional Lawrence Berkeley a Califòrnia estan treballant en el
desenvolupament d'asfalt de reflexió, que si s'utilitza en els estacionaments
podria reduir significativament la quantitat de calor que és absorbit.
Un altre nou projecte, com es va
informar recentment al Boston Business Journal, és un pla per crear energia
mitjançant l'escalfament d'aigua a tuberies per sota l'asfalt dels aparcaments.
Mike Hulen, el fundador de Novotech, la
companyia de Massachusetts darrere de l’idea, ho ha provat en un lloc a Arizona
i va dir a la BBC: "L'asfalt és un cos negre perfecte i la idea és atrapar
la calor en ell i eliminar-lo. "
Ell té un nombre de patents pendents en
el camp i està buscant finançament pel projecte.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada